Święta Katarzyna w Rudach Raciborskich
Jako że nie spotkałem nikogo kto by coś wiedział o historii kapliczki to będzie trochę historii kolei.
Kolej wąskotorowa w Rudach pojawiła się z końcem XIX w. Stacja w Rudach Wielkich, największa na całej linii, zlokalizowana została w połowie drogi i obejmowała m.in. warsztaty naprawcze taboru. Główny budynek posiadał dwa piętra z poddaszem i częściowo wykonany był z muru pruskiego. Mieściło się tu biuro zawiadowcy stacji, nastawnia, poczekalnia oraz schronisko dla drużyn konduktorskich. Dwie obszerne hale stacyjne przeznaczone były dla lokomotyw i wagonów.
Obecnie pozostał jedynie odcinek kolei ze Stanicy, przez Rudy do Paproci. Pierwotny budynek dworcowy w Rudach nie zachował się (obecnie stoi tu późniejsza budowla), zatraciły swój wygląd po zniszczeniach wojennych i odbudowach. Zachował się natomiast budynek lokomotywowni.
I właśnie w jej frontowej ścianie umieszczona jest figura św Katarzyny patronki kolejarzy. Zdaje się błogosławić wszystkim kolejarzom i pasażerom dziś już zabytkowej kolei. W okresie świetności kolej przewoziła rocznie około 2 mln pasażerów i około 10 tys. ton towarów. Dziś to co z niej pozostało służy dzięki pasjonatom turystom, dzieciom.